Valaki egyszer azt mondta: Legnehezebb hinni a
Szentlélekben. Az Atya Isten munkája, bölcsessége, hatalma jól látható a
természet világában, a gondviselés áldott csodáiban, a mindennapi életben.
Jézus Krisztus valóságáról történelmi emlékek tesznek bizonyságot, de a
Szentlélek valóságáról csak belső lelki átélés, hitbeli élmény által győződhet
meg valaki. Ezért aztán csak kevesen vannak, akik hitvallásunknak ezt a
tételét: Hiszek Szentlélekben, olyan őszinteséggel és határozottsággal tudnák
vallani, mint azt, hogy hiszek Istenben és hiszek Jézus Krisztusban. Karácsony,
nagypéntek, húsvét sokkal többet jelentenek a számunkra, mint pünkösd. Könnyebb
részt venni a betlehemi pásztorok örömében, könnyebb bűnbánattal megállni a
kereszt alatt, könnyebb nagy boldog csodálkozással rámeredni a nyitott sírra,
mint beleélni magunkat a pünkösd érthetetlen eseményébe.
A Szentlélek Isten személye és munkája sokszor még
a hívő ember számára is ismeretlen, tisztázatlan: hogyan is állunk Vele?
Mondjuk meg őszintén: majdnem sehogy! Vagy legalább is, ha az újtestamentumi
gyülekezettel hasonlítjuk össze magunkat, akkor sehogy! És most próbáljuk
magunkat valóban összehasonlítani az újtestamentumi gyülekezettel, hogy
legalább azt világosan meglássuk: mi hiányzik nekünk, mit nélkülözünk, mit
veszítünk azáltal, hogy ismeretlen számunkra az igazi pünkösdi élmény.
Sok keresztyén ember felteszi magának a kérést:
miért kell nekünk pünkösdöt ünnepelnünk? Az Atya teremtői és a Fiú megváltói
munkájáról szinte minden ember tud valamit. De mit cselekszik a Szentlélek? Mi
hasznát vesszük a Szentlélek munkájának, egyáltalán: kicsoda a Szentlélek?
Olyan tájékozatlanok vagyunk, mint azok a bizonyos efézusi keresztyének,
akiktől Pál apostol azt kérdezte, hogy miután hívőkké lettek, vettek-e
Szentlelket? Mire azok így feleltek: sőt, azt sem tudjuk, hogy vagyon-e
Szentlélek. Mit tudunk mi, mit tud egy mai keresztyén gyülekezet a Szentlélek
személyéről és munkájáról?
„Hogy van hát?” Mai Igénk ezzel a kérdéssel
kezdődik. Bármilyen nehéz helyzetben feltesszük ezt a kérdést. „Micsoda
annakokáért?” „Miféle új tanítás ez?”„Mit cselekedjünk, atyámfiai, férfiak?” A
Szentlélek kitöltetése után megfélemlett sokaságból is felharsan a
kétségbeesett kérdés. Hoppá! Ezt nem tudjuk megmagyarázni, ez fölöttünk áll!
Isten jelenléte meghökkent, feszít. Ezt a feszültséget Pál apostol is érzi, s
mint minden ember, azon van, hogy a maga módján feloldja azt, ugyanis, ha a
megelőző verseket olvassuk, ha emberközelivé, magunkévá tesszük szavait,
érezhető egy belső feszültség, amire megoldást keres, … keres, de látszólag nem
talál racionális választ. Az isteni titok az ember elől rejtve marad. „Hogy van
hát?” Teljesen hanyagolnom kellene a Léleknek ezt az ajándékát? Mi a válasza
erre a hangra? Egyértelmű NEM! Az igehely görög eredetije szerint olvasva,
Pálnak jövőbe tekintő terve van: „Imádkozni fogok lélekkel, de imádkozni
fogok értelemmel is, dícséretet fogok énekelni lélekkel és dicséretet fogok
énekelni értelemmel is.”
Az Ige számunkra szóló üzenetének megértésében van
azonban egy nyelvi gát, amire kitérőt kell tennem, mert bennetek is ott
motoszkálhat ez: Lélek és értelem egymás mellett. Feszül. Az ember
számtalanszor tapasztalja ezt. Az ember test, lélek és szellem. Nagyon sokszor
másképp tesz, mint ahogyan gondol. Őszintétlen másokkal, de legfőképpen
önmagával vagy Istennel szemben. Ezzel a feszültséggel te is ismerős vagy!
Sokszor érezhetted, hogy éneklés közben nem szívedből tetted, csak robotikusan.
Néha érezhetted, hogy a megszokás beszél belőled egy imádságodban, csak azért
teszed, mert naponta szükséged van erre, de közben belőle elmaradt őszinte
lényed, kimaradt benső valód, a Lélek, - ezért aztán kínosnak, kongónak,
üresnek érezhetted imád, szavaid. Ez is valóság, az Ige viszont más tekintetben
beszél erről.
Ha most eszünkbe jutnak azok a kötött szövegű
imádkozások, melyek rendjén összekulcsolt kézzel, gondolkodás nélkül mondtuk a
szavakat, közben máson járt az eszünk, akkor figyelmezzünk az igére: imádkozzunk
lélekkel és értelemmel! Ennek a lehetősége adott. Pünkösd éppen erre
emlékeztet. „Teljesedjetek be Szent Lélekkel, beszélgetvén egymás között
zsoltárokban, dicséretekben és lelki énekekben, énekelvén és dicséretet mondván
szívetekben az Úrnak.” (Ef 5, 18b-19) Értsük jól ezeket az igéket! Szív-kérdésről van tehát szó. Nemcsak az
ajkak, és nemcsak az értelem, hanem a szív imádkozik énekelve.
Pál apostolnak az istentiszteletről szóló
tanításában egymás mellé kerül a két kifejezés: lélekkel és értelemmel. A két
módhatározót úgy szerkeszti egybe, hogy közben azt is világossá teszi, hogy
„amiket ír, azok az Úr rendeletei.” – e kettő egymás mellettisége tehát nem Pál
bölcsessége, hanem az Úr rendelete (1
Kor 14, 37b) A közösségi imádsággal és énekléssel kapcsolatosan mondja ki egyes
szám első személyben azt, ami a gondolati összefüggésben isteni elvárásként
jelenik meg. „Imádkozom és éneklek lélekkel, de értelemmel is.” Nyilvánvaló,
hogy ezeket az istentiszteleti imádsággal és énekléssel kapcsolatosan mondja.
Mindkettőt, mint istentiszteleti elemeket, aláveti annak a célnak, melyet
szintén félreérthetetlenné tesz: „Mikor egybegyűltök...mindenek épülésre
legyenek!” (1Kor 14, 26) Az imádságnak és istentiszteleti éneklésnek a lelki
építés érdekében kell az a l(L)élekhez
és értelemhez kacsolódnia.
„Hogy van hát?” Nem
imádkozunk akkor, amikor éneklünk az istentiszteleten? De igen, mert aki
énekel, az kétszeresen imádkozik - Ágoston egyházatyától kezdve, Luther
közvetítésével már régóta tudjuk. Mikor "zsoltározunk", akkor
imádkozunk értelemmel is, de szívvel is. Azt is tudjuk, hogy, amikor
imádkozunk, akkor Istennel kerülünk közvetlen kapcsolatba. Ezt Jézus Krisztus
közbenjárása tette lehetővé számunkra. Mikor imádkozunk, Istent szólítjuk meg.
Neki adunk hálát, Tőle kérünk, Őt dicsérjük,.Ebben van az istentiszteleti
imádság minden formájának, így az éneklésnek is a létjogosultsága. Ezek által
valósul meg istentiszteletünk felfelé, Isten felé mutató célja, az Ő
dicsőítése, tisztelete. Isten dicsőítését és a gyülekezet épülését a
leghatékonyabban a lélekkel és értelemmel történő imádság és éneklés szolgálja.
„Hogy van hát?” Lehet
imádkozni és énekelni lélek és értelem nélkül is? Ha igaz az, hogy az imádság,
és annak énekelt formája (is) a lélek lélegzetvétele, akkor nem. Nem, mert aki
él, csak az dicsőíti Istent. (És 38, 19). Hiszen, lehet énekelni színből is,
nem csak szívből. Ilyenkor azonban ránk is érvényes az, amit a Jelenések
könyvében olvasunk: „az a neved, hogy élsz, pedig halott vagy!” Próbálná csak
meg valaki lélegzetvétel nélkül élni. Nem sokáig sikerülne neki. Az emberi
lélek, amikor imádkozik, vagy énekelve imádkozik nem akármilyen levegőhöz jut,
hanem ahhoz a levegő-fuvallathoz, amit az ószövetség nyelve is, és az
újszövetségé is azonosít Isten Lelkével. Nem véletlen, hogy a magyar nyelv is
sejtet valamit, a levegő, lélegzés és Lélek szavak összecsengésében. Közük van
egymáshoz. Láthatatlan, de létfontosságú valóságról, Isten által eredendően
együvé szerkesztett jelenségről van szó: (Szent)Lélek nélkül, l(L)elketlenül
értelmetlen próbálkozás mind imádkozni, mind énekelni. Aki tehát lélek nélkül
imádkozik, vagy énekel, az értelem nélkül cselekszik.
„Hogy van hát?” Milyen
lenne lélekkel, de értelem nélkül imádkozni, vagy énekelni? Van ilyen? Igen,
lehet. Korinthusban is volt. Pál számol is ezzel, de nem leszámol vele.
Nyelveken szólásnak nevezi. Azt mondja, hogy ”aki nyelveken szól, az magát
építi”. (1 Kor14, 4a) Ez sem megvetendő, de ott, ahol a közösségi épülés a cél,
az istentiszteleten sokkal hasznosabb a mindenki számára értelemmel, értelmesen
követhető megnyilvánulás. Csak az ilyen imádságra lehet áment mondani, és így
lehet részt venni (kapni) benne. A mai igehirdetések is abban a veszélyben
forognak értelem és Lélek összhangja nélkül, hogy nyelveken szólásként -
csak az igehirdető épülését szolgálják s abból így más nem épülhetne, nem
tanulhatna.
Értelmetlen lenne az értelem nélküli imádság még akkor is, ha közben nagyon
lelkesnek és lelkesítőnek tűnne is.
Isten dicsőítésére és a
közös lelki épülésre, a közös lelki lélegzetvételre nem adatott más és
hasznosabb mód, mint az, hogy lélekkel imádkozzunk és énekeljünk, de ugyanakkor
értelemmel is. Lélekkel és értelemmel, L(l)elkesen és értelmesen a zsoltárossal
kiáltva: „Énekeljetek Istennek, énekeljetek; énekeljetek
királyunknak, énekeljetek! Mert az egész föld királya az Isten: énekeljetek
bölcseséggel.” (Zsolt 47,7-8) Ámen!
Kolozsvár, 2013-05-01 Szabó
Pál-Péter
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése