Alapige: János 3,30
Annak növekednie kell, nékem pedig alább szállanom.
Bibliaolvasás: János 3,22-36
Ebben a mondásban az a
legfeltűnőbb, hogy nincs benne semmi szomorúság, semmi rezignáció, semmi
lemondás, kénytelen-kelletlen beletörődés a változhatatlan helyzetbe, –
hanem éppen ellenkezőleg! Csupa öröm és boldogság csendül János szavában,
amikor ezt mondja: Néki növekednie kell, nékem pedig alábbszállanom. A
közvetlen megelőző versben egyenesen mennyegzői örvendezésről és a vőlegény
hangja fölötti örvendezve örülésről van szó. És ez az, ami éppen nem magától
értetődő. Mert az ember, amikor azt konstatálja, hogy neki alább kell szállnia
valaki mással szemben, akkor ennek rendszerint nem szokott, mert nem tud
„örvendezve örülni”!
Itt árról van szó, hogy
Keresztelő János tanítványai méltatlankodva hozzák a hírt Mesterüknek: „Mester!
A ki veled vala a Jordánon túl, a kiről, te bizonyságot tettél, ímé az
keresztel, és hozzá megy mindenki.” (26. vers) Nehezen bírják elviselni a
tanítványok mesterüknek ezt az egyre fokozódó háttérbe szorulását. Lám: azelőtt
mindenki Keresztelő Jánoshoz ment, most meg egyszerre faképnél hagyják őt az
emberek, és mindenki ama másik után megy. Mi sem természetesebb, mint hogy
bosszantja és idegesíti ez a tanítványokat. Fölöttébb érthető! Hát minket talán
nem idegesít, amikor elkezdődik az „alászállás” az életünkben? Semmi nincs a
világon, ami annyira természetünk ellenére való volna, mint az alászállás.
Alászállni valami magaslatról, például egy úgynevezett magas lóról, lelépni a
színről, letűnni, és nem tündökölni már úgy, mint valamikor régen.
Ma nagyon sok emberrel taníttatja
meg az Isten, mit jelent alábbszállni, – azután ha nem tanulta meg még eléggé,
akkor még alábbszállni, majd megint még alábbszállni! – De hát mi öröm van ebben,
kérdezhetné valaki? Bizony magában véve semmi. Van tragikus alászállás is. Vannak,
akik nem is bírják ki: összeroppannak alatta, belehalnak, vagy öngyilkosok
lesznek miatta!
Ha csak így mondaná Keresztelő
János: Nékem alább kell szállanom, akkor ez a kell az emberi sors
kegyetlenségét, nyomorúságát, tragikumát fejezné ki. De nem így mondja, hanem
így: „Néki növekednie kell, nékem pedig alábbszállnom.” (30. vers) És
így már egészen más! Így már van értelme az alábbszállásnak! Azért kell
alábbszállnom, hogy Ő növekedjék! És ekkor nem fájdalmas az alábbszállás! Sőt,
örvendetes, ha Ő, Krisztus, növekedik általa. És ha egyszer valaki észreveszi,
hogy kezd növekedni előtte Krisztus, akkor boldogan állapítja meg azt is, hogy
ez minden alászállást megért!
Olyan természetes dolog ez
Testvéreim. Amíg túl jó dolga van valakinek, olyan kicsi Krisztusa van, hogy
nem megy vele semmire! Ám amint kezdi megalázni Isten az embert, kezdi
alászállítani, egyre hatalmasabbá válik előtte az Úr! Kevés olyan tiszta öröm
van, mint az ilyen alászállás öröme. Láttam már embereket, akik nagyon boldogan
tudtak hálát adni érte!
Testvér, ha te csak az
alábbszállást látod, akkor van mit siratnod, és amíg az alászállást látod
csupán, akkor mindig csak siratnivalód van. Az is lehet, hogy Isten az
egyházunkat még alább szállítja. Isten most ezt a programot szabta – úgy
látszik – egyházunk elé: „Néki növekednie kell, nékem pedig alábbszállnom!”
Nem az egyház ellen teszi ám ezt az Úr, hanem az Ő egyháza érdekében! El
tudod-e fogadni ezt a Keresztelő János örömével?! Nem úgy, mint büntetést,
hanem mint kegyelmet?!
Tegyük most egészen személyessé
ezt a kérdést: Néked magadnak mekkora Krisztusod van? Furcsán hangzik a
kérdés, mert hiszen Krisztus akkora, amekkora. És mégis úgy van, hogy néha
nagyon kicsiny a Krisztus egy ember életében! Picinyke kis helyecskét foglal el
egy szívben, háttérbe szorul sok mindenféle más fontosabb személlyel és üggyel
szemben, nem olyan nagy, hogy meg tudná tölteni a lelket egészen. Vagy igen? Úgy
megtelít téged a Krisztus, hogy nem fér be a gondolatodba, például semmi, ami
a Sátántól való volna? – Ha kicsi a Krisztusod, azt jelenti, hogy nem nőtt túl
rajtad, nem magasodott föléd lenyűgöző hatalommal, uralkodó fölénnyel, Vagy
igen? A te életedben ki a nagyobb: te, vagy Jézus? Kinek van több beleszólása
abba, amit teszel: neked, vágyaidnak, vagy Krisztusnak? Kinek az indulatai
feszülnek benned: a te saját tested, lelked indulatai-e, vagy a Krisztuséi?
Mekkora Krisztusod van? – Nem kellene-e Néki növekednie, néked pedig
alábbszállnod?! Nem arról van szó, hogy nem hiszel Benne, vagy nem jól hiszel
Benne, sem nem arról, hogy nem szereted Őt eléggé. Nem! Lehet, hogy mindebben
nincs hiba, hanem valami viszonyulásbeli hiba van közöttetek: nem jó az arány.
Ő nem elég nagy, és te nem vagy elég kicsi!
Nagyon sok embernél ez a baj: azt
hiszi, hogy tehet valamit Krisztussal, például meglátogathatja vasárnaponként a
templomban, meghallgathatja, amit mond, elhallgattathatja, ha akarja például
úgy, hogy becsukja a Bibliáját, megszólíthatja imádságban, stb. Látod: ezért
kell növekednie Krisztusnak, mert itt végzetesen rossz az arány. Éppen
megfordítva van a dolog! Ő látogathat meg téged, ha akar és úgy, ahogyan akar,
lehet, hogy szenvedéssel, csapással, lehet halk és szelíd szóval. – Ő
hallgathatja meg, amit te mondasz, ha kegyelmesen rád figyel, feléd fordul. – Ő
szólíthat meg téged bent a lelked mélyén, ha Szent Lelkével működni kezd
benned! – Ő tehet veled azt, amit akar: üdvözíthet vagy elítélhet! Ő a Valaki,
te a senki. Ő a minden, te a semmi, Ő a szent, te a bűnös. Ő az Isten, te az
ember. Néki növekednie kell, néked pedig alábbszállnod!
De hát miként történhetik meg ez?
– Egyszer autóval mentem Mátraházára. Gyöngyös felé haladva, messziről föltűnt
a Mátra vonulata: erdélyiként - jelentéktelen kis emelkedés a látóhatár szélén. Azután amint
közeledtünk hozzá, egyre nőtt a hegy. Gyöngyöst elhagyva egyre hatalmasabban
emelkedett a magasba a hegyóriás és egyre parányibbá vált hozzá viszonyítva a
magunk személye. Így van ez a Krisztussal is. Azért kicsi, mert távolról
szemléli az ember! Eredj csak közelebb Hozzá, majd meglátod, mekkorát nő! Mennél
jobban megközelíted szent, titokzatos személyét, annál lenyügözőbbé válik
fölötted dicsősége, hatalma, szeretete, kegyelme, egész valója! Tapasztalatból
mondom: mennél jobban megismerem az Urat az Ő kijelentéséből, mennél mélyebben,
alaposabban belemerülök az Ő titkainak, a Szent írásnak a tanulmányozásába,
annál nagyobbnak látom az én Uramat, Akinek „adatott minden hatalom mennyen
és földön!” (Máté 28,18b)
Ezen ámuldozik Keresztelő János,
amikor méltatlankodó tanítványainak ezt mondja: „A ki felülről jött, feljebb
való mindenkinél. A ki a földről való, földi az és földieket szól; a ki a
mennyből jött, feljebb való mindenkinél.” (31. vers) Lám: ezért nagyobb
Krisztus minden földi hatalomnál, mert Ő felülről jött, a mennyből jött! Ő az
egyedüli, aki felülről jött. Mindenki más a földről, való, a földiek közé
tartozik, és ez, a származása, meg is határozza lényegét. Akármekkora
bölcsességet hirdet is a Krisztuson kívül bárki más, az csak földi bölcsesség,
– Ő azonban azt mondja, amit ott látott és hallott, ahonnét jött: a mennyben!
Lényegileg más tehát Jézus, mint
akár a legnagyobb ember is a világon. Mert egy emberi nagyság úgy jön létre,
hogy alulról emelkedik fölfelé, de Jézus Krisztus nagysága éppen megfordított:
fölülről hajlik alá. És ha akármekkora magaslatokba emelkedett is föl az ember
a tudomány, vagy a hatalom, vagy a művészet, vagy a technika szárnyain,
akármilyen szédítő naggyá vált is: mindig érvényes reá a közmondás, hogy a fák
nem nőnek az égig, – de Isten a Krisztusban igenis aláhajolt egészen a földig.
És ha akármennyire istenítenének is egy embert, az nem válna istenné soha, de
isten a Krisztusban emberré vált. Ezért nem is mérhető az Ő hatalma, nem
hasonlítható az Ő nagysága semmi földi hatalomhoz és nagysághoz, mert Ő nem
földi, hanem mennyei, – bár egészen olyan, mint az ember és mégis egészen más,
mint az ember: Isten! Ostobán, képes beszéddel így mondhatnám: Jézus Krisztus
annyi, mint az örökkévaló Istennek a mennyből, onnét fölülről a földig, sőt a
halálon át egészen a kárhozatig leérő része, darabja: személye.
És ha egyszer úgy igazán ott
állok előtte és nézek föl Reá, szemlélve egyre növekvő nagyságát: tekintetem
belevész a végtelenbe! Látom Őt azon a ponton, ahol a mennyből aláhajolva elérte
a földet: a betlehemi jászolban, majd egyre nagyobbnak látom Őt, amint nézek
föl Reá a keresztre, még magasabbá válik szent alakja, amint kilép a húsvéti
megnyílt sírból, egészen beleláthatatlanodik nagysága, amint nézek utána a
menny felé. És mindez micsoda még ahhoz a hatalomhoz és dicsőséghez képest,
amivel majd újra meg fog jelenni az ég felhőiben, mint a villámlás, amelyik
ellátszik napkelettől napnyugatig, amikor majd mindenki minden helyen
egyszerre lesz kénytelen tudomásul venni azt, hogy: „A ki felülről jött,
feljebb való mindenkinek” (31a vers).
Óh, Testvérem, nem tudom én azt
elmondani, milyen nagy a Krisztus! De amikor lelki szemeimet megpróbálom
végigfuttatni az Ő nagyságán, – amikor meggondolom, hogy az, Aki meghalt a
bűneimért, Ő az, Akinél vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai, az, Akinek
kezébe adott az Atya mindent (v.ö. 35. vers), Ő az, Aki megítéli a világot, az,
Aki eljön majd az ég felhőin nagy hatalommal és dicsőséggel (v.ö. Máté 24,30) Ő
az, Aki majd akkor eltöröl minden birodalmat, és minden hatalmat, és erőt, mert
addig kell Néki uralkodnia, mígnem ellenségeit mind lábai alá veti (v.ö. 1Korintus
15,24-25), – amikor ezt így végiggondolom: fölrémlik valami abból a rettentő
távlatból, amit Ézsaiás próféta így fejezett ki egyszer: „Uralma
növekedésének és békéjének nem lesz vége a Dávid trónján és királysága felett,
hogy fölemelje és megerősítse azt jogosság és igazság által mostantól
mindörökké.” (Ézsaiás 9,7)
Érzitek, hogy összecseng ezzel
Keresztelő János vallomása: „Néki növekednie kell, nékem pedig
alábbszállnom.” Figyeljük csak meg: sem a növekedés, sem az alábbszállás
nincs limitálva. Nem mondja meg, hogy meddig, milyen mértékig kell
folytatódnia ennek a növekedésnek, vagy alászállásnak? Vagyis, nincs határa sem
az egyiknek, sem a másiknak! Tehát a másiknak sem! Nem lehet azt mondani, hogy
most már elég mélyre szálltam alá, most már jöjjön a felemelkedés. Mert ugye
tapasztaltátok már azt, hogy minden nyomorúság, bukás, elesés akkor következik
be a hívő ember életében, amikor én magam nagyon nagy vagyok, Krisztus pedig
nem elég nagy az életemben? Ez pedig maga a kárhozat. Mert mit jelent ez? Azt,
hogy a bűneit az ember maga akarja levezekelni, jóvátenni Krisztus nélkül, –
problémáit maga akarja megoldani, Krisztus nélkül, – a halállal maga akar
megküzdeni, Krisztus nélkül! Azt mondja az Ige erre: „a ki pedig nem enged a
Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten haragja marad rajta.” (36b vers)
De: „Aki hisz a Fiúban, örökélete van”! (36a vers) Vagyis, annak van
örökélete, aki nagyon mélyről, a bűnbánat mélységéből tekint föl a nagyon
magasról, a mennyből aláhajló Krisztusra, a Megváltóra!
„Néki növekednie kell, nékem
pedig alábbszállnom”, most is, itt is! És milyen csodálatos,
két egymással teljesen ellentétes irány: Ő növekedik, én meg alábbszállok, s
mégis ebből lesz az igazi, a boldog, az örökéletet adó találkozás! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése